Perioada premergătoare revoluţiei de la 1848 a însemnat inceputul poeziei noastre romantice. Poezia paşoptista pune bazele liricii moderne româneşti.
Ceea ce îi uneşte pe scriitorii paşoptişti este militantismul regăsit în creaţiile literare, care se constituie în adevarate manifeste pentru împlinirea unităţii şi independenţii naţionale, pentru dreptate socială. Se dezvoltă astfel o poezie retorică, declamativă, grandilocventă, cu exprimare directă a ideilor şi sentimentelor, într-un stil avântat; cu un limbaj adecvat înţelegerii de către marea masă de cititori, în care teme vechi precum iubirea, destinul, fericirea, moartea etc. se completează cu mediţatia asupra locului omului în istorie, cu motivul conştiinţei sociale, al luptei, al creatorului-bard, al ruinelor,etc.
Din punct de vedere compoziţional, operele scriitorilor paşoptişti împletesc romantismul cu clasicismul, iluminismul cu preromantismul, de unde a rezultat si o mare varietate de specii literare.
Ideea naţională poate fi considerată nucleul tematic al poeziei paşoptiste, nuanţată sub forma ataşamentului la valorile poporului,ale pământului şi ale tradiţiilor româneşti (Gh. Asachi, La patrie, C.Bolliac, O dimineaţă de Caraiman, I.Heliade-Rădulescu, Zburătorul), a elogiului realizărilor poporului (Gh. Asachi, La introducerea limbii naţionale în publică învăţătură, C.Bolliac, La cea întâi corabie românească), a prezentării trecutului ca model pentru prezent (Gr. Alexandrescu, Umbra lui Mircea. La Cozia, I.Heliade-Rădulescu, O noapte pe ruinele Târgoviştei).
Un loc aparte în valorificarea tematicii istorice îl ocupă balada, o împletire de elemente epice, lirice şi dramatice, poate cea mai complexă specie a a momentului, în care, sintetizând, patetismul cu patriotismul şi cu valorile morale, poeţii devin cântăreţi ai trecutului glorios.
Se afirmă artistul-cetăţean, exponent al conştiinţei colective, aşa cum se observă în poezia “Un răsunet” a lui Andrei Mureşanu sau “Anul 1840” a lui Gr. Alexandrescu.
Poezia epică: balada de inspiraţie folclorică (Ion Heliade-Rădulescu, Zburătorul), balada istorică (Dimitrie Bolintineanu, Muma lui Ştefan cel Mare, Mircea şi solii), poemul (Vasile Alecsandri, Dumbrava Roşie, Dan, căpitan de plai), legenda (Vasile Alecsandri, Legenda ciocârliei, Legenda rândunicăi), fabula (Alexandru Donici, Fabule, Grigore Alexandrescu, Fabule), snoava în versuri (Anton Pann, Povestea vorbei), epopeea (Ion Heliade-Rădulescu, Anatolida, Mihaida, Dimitrie Bolintineanu, Traianida).
Satirizarea viciilor orânduirii feudale
şi evocarea realităţilor sociale constituie o altă caracteristică a literaturii
paşoptiste, scriitorii ironizând cu severitate moravurile societăţii,condamnând
cu fermitate abuzurile si nedreptăţile manifestate în epocă.
Se
manifestă, în ansamblu, două tendinţe de ordin cultural şi literar: deschiderea
spre cultură şi literatura lumii, alături de revenirea spre valorile morale şi
artistice ale spiritualităţii româneşti.
Scriitorii devin conştienţi că literatura şi cultura română pot intra în
universalitate doar prin valorificarea specificului nostru naţional, a surselor
tematice si de exprimare pe care le oferă folclorul şi istoria naţională.
Un alt pilon tematic îl reprezintă
critica societăţii contemporane, sub forma
satirei ( Gh. Alexandrescu, Satira.Duhului meu,
Gh. Asachi, Soţie de modă) şi a fabulei (Gr. Alexandrescu, Câinele
şi căţelul, Gh. Asachi, Musca şi carul, I.Heliade-Rădulescu, Cumătria
cioarei, când s-a numit privighetoare).
Al. Russo inaugurează în literatura
română poemul în proză. Acesta
se adreseaza generaţiei sale, pentru a atrage atenţia asupra meleagurilor
patriei, asociând frumuseţile naturii mărturiilor unei istorii străvechi.
Pentru a comunica dinamismul istoriei,
pe de o parte, şi pentru a prezenta aspectele fundamentale ale unei epoci pline
de nelinişte, zbucium si măreţie, pe de altă parte, poeţii şi-au ales drept
modalitate de expresie artistică legenda – specie literară plină de patos şi de
evocare.
Dramaturgia este reprezentată de Vasile
Alecsandri, prin “Iorgu de la Sadagura”, scriitorul ironizând tendinţa de a
imita Occidentul în ciclul
“Chiritelor”, în care micul provincial este satirizat într-o manieră
ce-l precede pe Caragiale, sau prin “Despot-Vodă”, o dramă
Observăm astfel că poezia
paşoptistă cultivă specii lirice şi epice. În unele opere se îmbină trăsături ale
mai multor specii.
Poezia lirică: pastelul
(Vasile Cârlova, Înserare, Ruinurile Tărgoviştii, Vasile Alecsandri, Pasteluri), idila
(Vasile Alecsandri, Rodica), elegia (Vasile Cârlova, Păstorul
întristat, Dimitrie
Bolintineanu, O fată tânără pe patul morţii, Vasile
Alecsandri, Steluţa), meditaţia (Grigore Alexandrescu, Meditaţie, Umbra lui Mircea. La Cozia, Anul 1848, Ion Heliade-Rădulescu, Visul,
O noapte pe ruinele TărgoiHşteî), oda şi imnul (Vasile Cârlova, Marşul
oştirii romane, Vasile
Alecsandri, Odă ostaşilor romani, Hora
Unirii, Deşteptarea României, Andrei
Mureşanu, Un răsunet), satira şi epistola (Grigore
Alexandrescu, Satiră, Duhului meu, Vasile Alecsandri, Epistolă
generalului Florescu).
Scriitorii paşoptişti au avut
vocaţia începuturilor şi, poate de aceea, disponibilitatea de a aborda
mai multe domenii, genuri, specii, mai multe tipuri de scriitură.
Paşoptismul literar s-a manifestat într-o juxtapunere de curente
literare, directii estetice si stiluri, coexistând laolaltă elemente iluminişte
cu cele de neoclasicism, umanism, realism, mesianism utopic şi naţional, toate
in formele romantismului, ce începuse deja a se afirma ca un curent literar
modern, în descendenţa celui francez.
Faptul că literatura româna a păşit pe calea
„europenizării” cu întârziere a exercitat o influenţă vădită asupra ritmului de
dezvoltare şi asupra căutărilor ei ideatico-artistice. Orientarea spre înnoiri
radicale, tendinţa de sincronizare la toate nivelurile cu ţările dezvoltate din
punct de vedere economic şi cultural constituie caracteristica principală a
paşoptismului.
Invăţământul, presa, teatrul,
literatura, ştiinţele cunosc o dezvoltare fără precedent.Iau fiinţă societăţi
culturale şi ştiinţifice, ,creşte numărul revistelor şi al altor periodice,al cărţilor tipărite în tiraje
mari, se formează un public cititor, se organizează biblioteci de literatură
beletristică,se infiinţează o viaţă artistică specific românească, bazată
pe tradiţia populară, ia amploare
mişcarea de culturalizare a maselor.
Per ansamblu, literatura paşoptistă s-a dovedit a fi democratică,
naţională, educativă, ea având şi dificila sarcină de a forma un public,
de a-l modela conform idealurilor social-politice
ale momentului.
În numele aceleiaşi
specificităţi naţionale, s-a dus bătălia pentru o limbă unitară, cu conştiinţă
clară că existenţa acesteia e o condiţie pentru păstrarea identităţii
naţionale.Scriitorii de seamă au apărat principiul fonetic în ortografie
şi,pronunţându-se în problema neologismelor, au adoptat principiul împrumutului
moderat,în limitele necesităţilor impuse de dinamica socială şi culturală.
Doctrina literară, câta a fost, a avut
un caracter hibrid, ecletic,dar asta nu i-a impiedicat pe scriitori să
aspire,conform personalităţii fiecăruia,la un frumos etern, la totalitate şi
determinare, cu convingerea că realitatea are un sens unic, care se cere
descoperit prin cuvânt.
Bibliografie : http://www.didactic.ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu