Scriitorii paşoptişti
Programul Daciei literare a
avut un mare impact asupra creaţiei literare din epocă, declanşând un proces de
îmbinare echilibrată a tradiţiei cu inovaţia de racordare necesară la curentele literare
europene , păstrând însă un specific autohton ce se constituie într-o abordare
creatoare a unor teme şi motive de largă circulaţie.
Scriitorii români ai epocii asimilează
rapid manifestul romantismului francez şi aplică principiile acestuia, cu
particularităţile curentului naţional- popular de la revista Dacia literară.
Scriitorii generaţiei paşoptiste au cultivat teme şi motive
romantice, au ales istoria ca sursă de inspiraţie
pentru o lirică a patriotismului ardent şi natura - coordonată
a sufletului românesc, au valorificat literatura populară şi
mitologiile orientale. Fantezia creatoare, libertatea de creaţie, aspiraţia
spre absolut, spiritul rebel şi contestatar sunt câteva trăsături ale
scriitorilor paşoptişti.
Scriitorii
paşoptişti:
Nicolae Bălcescu scrie “Românii
supt Mihai Voievod Viteazul”, “descrierea religios inspăimântată a unei Românii
de o măreţie sălbatică”(G. Călinescu); evocând numai “ câteva pagine” din
“sfânta carte” a istoriei noastre, dedicate lui Mihai Viteazul, care cuprind
însă “ anii cei mai avuţi în fapte vitejeşti, în exemple minunate de jertfire
către patrie”, Bălcescu reconstituie nu numai istoria marelui voievod , ci, de
câte ori are prilejul, descrie cu deosebit simţ artistic şi locurile în care se
desfăşoară evenimentele, cu alte cuvinte mai tot pământul românesc; e o carte
despre trecut, scrisă însă pentru marile idealuri ale prezentului şi ale
viitorului; marele revoluţionar paşoptist doreşte să insufle contemporanilor
săi nu numai dorinţa de libertate şi de unitate naţională , ci şi sentimente
profunde de preţuire a frumuseţilor şi bogăţiilor întregului pământ românesc,
chiar dacă unele din ţinuturile lui se aflau încă sub stăpânire străină;
Costache Negruzzi prezintă, în
“Alexandru Lăpuşneanul”, “destinul unui domnitor infernal ca Richard al
III-lea” (Paul Cornea);
Mihail Kogălniceanu publică, în
1849, un prim capitol de roman, “Tainele inimii”;
Ion Ghica, abordând “stilul
scrisorilor”, pline de informaţii despre
personajele şi epoca respectivă, scrie “Scrisori către Vasile
Alecsandri”;
Alecu Russo compune “ Cântarea
României” şi culege, în 1846, balada “Mioriţa” pe care i-o trimite spre publicare lui Vasile
Alecsandri;
Dimitrie Bolintineanu scrie
”Legende istorice”, arhicunoscute fiind “Muma lui Stefan cel Mare”, “Mircea cel
Mare şi solii”, “Daniil Sihastrul”, “Codrul Cosminului”, în care cultivă
imaginea eroului romantic desprins din cadrele istoriei naţionale; scrie
epopeea “Traianida”, o amplă lucrare de sinteză a trecutului istoric,
călătoreşte prin Asia Mică, Palestina, şi Egipt,
ciclurile “ Macedonele” şi “Florile
Bosforului” fiind rodul acestei inedite expierenţe romantice; scrie “Cântece şi
plângeri”, “Poesii vechi şi noue”, “Manoil”(roman publicat in 1855 in “România
literară” a lui Alecsandri) ş.a;
Grigore Alecsandrescu se remarca
prin meditatii romantice, “Trecutul.La mănăstirea Dealului”,” Umbra lui Mircea.
La Cozia”, “Răsăritul lunei. La Tismana”, “Mormintele. La Drăgăşani”, care dau
expresie temei ruinelor;
Vasile Alecsandri :
“In Alecsandri vibrează toată inima, toată mişcarea compatrioţilor săi,
câtă s-a putut întrupa intr-o formă poetică în starea relativă a poporului
nostru de astăzi. Farmecul limbii române în poezia populară el ni l-a deschis; iubirea
omenească şi dorul de patrie în limitele celor mai mulţi dintre noi el l-a
întrupat;frumuseţea proprie a pământului natal şi a aerului nostru el a
descris-o;[...] când societatea mai cultă a putut avea un teatru în Iaşi şi
Bucureşti, el a răspuns la această dorinţă, scriindu-i comedii şi drame; când a
fost chemat poporul să-şi jertfească viaţa în războiul din urmă, el a încălzit
ostaşii noştri cu raza poeziei.” (Titu Maiorescu,1886);
Andrei Mureşanu , originar din
Bistriţa transilvană scrie poezia “Un răsunet”, care l-a
făcut celebru, devenită astăzi imnul naţional al României.
Bibliografie:http://www.didactic.ro/
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu